Hogy a tegnapi jövővíziónk ma valóság legyen!

JELENVÍZIÓ

JELENVÍZIÓ

A home office 13+1 kevésbé ismert előnye

2020. június 03. - e_zsolt

Alkalmazottként talán az utazási idő megspórolása, munkaadóként pedig a kisebb irodával járó kiadáscsökkenés jut eszünkbe először, ha a távmunka előnyeit mérlegeljük.
Ezek azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, mert rengeteg további előnye és járulékos pozitív hatása lehet, ha a home office egyre inkább általános gyakorlattá válik.homeoffice.gifA legjobban bizonyára a kisgyermekes munkavállalók mindennapjait könnyítheti meg, ha legalább időnként otthonról is dolgozhatnak. De ahogy látni fogjuk, ez minden más home officer életvitelét is kedvezően alakíthatja, s a munkaadók előnyei sem merülnek ki abban, hogy faraghatnak bizonyos költségeken. 
Az alábbi lista közel sem teljes, de széleskörű ízelítőt ad ennek alátámasztására.

1. Gyermekeink felügyelete könnyebben megoldható az iskolai szünetekben és betegségük esetén.
A legtöbb szülő számára éveken keresztül visszatérő probléma, hogy az iskolai szünetekben meg kell oldania gyermekei elhelyezését. A home office lehetősége ebben rengeteget segíthet, ahogy akkor is majdnem teljes értékű munkát végezhetünk általa, ha kisgyermekünk betegsége miatt otthon kell maradnunk. (Sőt, saját kisebb betegségünk esetén is aktívan dolgozhatunk otthon, megkímélve a kollégákat egy esetleges fertőzéstől.)

2. Koncentráltabban, s ezért hatékonyabban, eredményesebben, hibamentesebben tudunk dolgozni.
Távol az irodától csak a valóban minket érintő dolgokkal leszünk megtalálva. Nem akadunk el fél órákra a teakonyhában vagy a folyosón, nem folyunk bele sem aktívan, sem passzívan olyan – a munkánkhoz nem feltétlenül kapcsolódó – beszélgetésekbe, amik az irodai környezetünkben elkerülhetetlenek. Gyakran rácsodálkozunk majd, hogy otthon mennyivel több mindent tudunk elvégezni adott idő alatt, ráadásul jóval precízebben, kevesebb hibával. 

3. Nem kényszerülünk számunkra esetleg "mérgező" környezetben tölteni napjaink nagy részét.
Sokan vannak sajnos azok a közeli kollégák, akiknek elmérgesedett a viszonyuk, vagy csak nagyon nem találják a közös hangot, mégis nap mint nap egymás társaságában kénytelenek eltölteni akár a teljes munkaidejüket. Ez gyakran annyira kimerítővé válhat egyesek számára, hogy könnyen a cég elhagyása mellett döntenek – hacsak nem dolgozhatnak minél többet az irodán kívül.

4. Kipihentebbek, nyugodtabbak, egészségesebbek lehetünk.

Ha gyakran dolgozunk otthon, s ezt ésszerűen, jól szervezetten tesszük, már pusztán attól is könnyebbnek és stresszmentesebbnek fogjuk érezni a munkát. Ha emellett a rendszeres testmozgásra is odafigyelünk – gyakori home office mellett már nem jó kifogás a "nincs időm rá" ;)  –, akkor még aktívabbak, jobb munkabírásúak leszünk, remélhetőleg jóval kevesebb időt töltve betegállományban.

5. Azok is teljes munkaidőben dolgozhatnak, akik rendszeresen bejárva csak napi 6-7 órát tudnak. 
Sok olyan munkavállaló van, aki csökkentett munkaidőben kénytelen dolgozni, mert pl. idős hozzátartozóját gondozza vagy nem oldhatók meg másképp gyermeke óvodai/iskolai transzferei. Ez az ő számára csökkent jövedelmet, munkaadója számára kisebb produktumot jelent, vagyis mindenki rosszul jár. A home office-szal megnyerjük az utazás által elveszett időt, amivel a legtöbb ilyen esetben teljessé tehető a munkaidő. 

6. A home office kikényszeríti a munkafolyamatok alaposabb szervezettségét, dokumentáltságát.
A távmunka akkor működik a legjobban, ha a kommunikáció egyértelmű és hatékony, a feladatok minél pontosabban vannak meghatározva, leginkább írásban. Ez ugyan az irodában végzett munkára is igaz (lenne), mégis sokunk tapasztalja, hogy ott ez kevésbé valósul meg a mindennapokban. A home office megköveteli, szükségszerűvé teszi ennek megváltoztatását, ami mindenképp cégünk előnyére válik.

7. Munkaadóként szélesebb körből választhatjuk ki a munkatársainkat.
A home office lehetőségét kínálva olyan szakembereket is "leigazolhatunk", akik számára cégünk szóba sem jöhetne az irodánk és a lakóhelye közötti távolság miatt. Viszont havonta néhány napon az olyan távolabbi településekről is vállalhatják az utazást, ahonnan ez napi rendszerességgel teljesen elképzelhetetlen lenne.

8. Az elnéptelenedett országrészekbe visszatérhet egy kis élet.
Évtizedek óta tart Magyarországon a nagyvárosoktól távolabbi települések elnéptelenedése. Ennek legegyszerűbb, leggyorsabb, leglátványosabb visszafordítása, vagy legalább megállítása lehetne a home office mielőbbi intenzív elterjedése. Ez a nyomában járó több munkalehetőség, illetve a sokrétűbb és színvonalasabb szolgáltatások megjelenése által minden ott élő számára jobb életminőséget hozhatna.  

9. Hazajöhet a külföldön élő magyarok egy része, s itthon maradhatnak sokan a távozást tervezők közül.
Számtalan oka lehet annak, hogy valaki külföldön vállal munkát vagy ott is kíván letelepedni, de bizonyos kényszer gyakran szerepet játszik a döntésükben. Sokuknál döntő érv lehet a visszatérés, ill. maradás mellett, ha itthon is könnyen találnak megfelelő munkát, amit akár a vidéki otthonukból is végezhetnek. 

10. Csökken a zsúfoltság a tömegközlekedésben és az utakon, javul a levegőminőség.
Aki közlekedett pl. Budapesten a "Maradj otthon!"-kampány heteiben, az megtapasztalhatta, hogy ez mit is jelentene. Járvány nélkül persze kisebb lenne a változás, de biztos, hogy határozott javulás lenne tapasztalható, ahogy egyre többen és gyakrabban dolgoznának otthonról. Ez pedig érezhetően megkönnyítené a diákok, nyugdíjasok közlekedését, s persze azon dolgozókét is, akik számára nem opció a home office.  

11. Kényelmesebb ruhában tölthetjük a munkaidőnket is.
Ez az előny nyilván kevésbé fontos azok számára, akik nem a látványt a praktikum és a kényelem elé erőltető dress code-nak megfelelve dolgoznak napi 8-10 órát. Sajnos "lazuló" világunkban is gyakori még az ilyen munkahely. Ezzel szemben az otthoni munkaruházatunk még az egyszerűbb, hétköznapibb irodába járó viseletnél is kényelmesebb lehet.

12. Háziállataink napi gondozása egyszerűsödik.
Egy home officer gazdinak főleg a rendszeres kutyasétáltatás lehet könnyebben kivitelezhető. De az ilyen praktikus szempontokon túl az is fontos lehet minden lelkiismeretes állattartó számára, hogy ha gyakran dolgozik otthon, akkor kutyájának, cicájának, tengerimalacának vagy akár kockás pitonjának sokkal ritkábban kell egyedül lennie:)

13. Rugalmasabban tudjuk időzíteni netes rendeléseink átvételét.
Egyre többféle terméket és egyre gyakrabban vásárolunk online, azonban ezek átvételének megszervezése sokszor igényel egy kisebb logisztikai bravúrt. Különösen ha olyasmit rendelünk, aminek a mérete, súlya miatt nem segítség az sem, ha a munkahelyünkre kérjük a kiszállítást. Ez a nehézség megszűnik, ha gyakran tartózkodunk otthon munkaidőben.

+1: Sokkal gyakrabban ehetünk fokhagymát! :)

Tudom, keveseknél lesz ez az otthoni munka melletti legnyomósabb érv, de mégiscsak egy közismerten egészséges és ízletes eledelről van szó, aminek viszont a fogyasztását nagyon nehéz összeegyeztetni a rendszeres munkába járással. Home office közben bátran ehetjük, nem kell aggódnunk amiatt, hogy kiutálnak a kollégáink. (Csak a családunk.)

A fentiekben ugyan az előnyökre koncentráltunk, de természetesen hátrányai is lehetnek az otthoni munkavégzésnek. Ezek leküzdésére máris rengeteg tanácshoz, módszerhez, tapasztalathoz férhetünk hozzá, s a közeljövőben még több hasznos információ megjelenésére számíthatunk. Fontos, hogy ezeket komolyan vegyük, tanulmányozzuk és alkalmazzuk, mert a home office előnyeit csak akkor tudjuk a lehető legkevesebb mellékhatással kiaknázni és élvezni.

(Illusztráció: Paula Maneyro)

A bejegyzés trackback címe:

https://jelenvizio.blog.hu/api/trackback/id/tr4915727818

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

alalala 2020.06.04. 13:45:49

@MAXVAL bircaman közíró: nálam pl drágább, mert itthon fogyasztom az áramot, a vizet, a kávét, itthon főzök (+1: unalmamban minden szart összerendelek az internetről :D)

Az irodában ezzel szemben az áram és az egyéb rezsi nem engem terhel, a kávét és kaját fizetik, az utazás is ingyen van és mivel nem otthon vagyok egész nap, így nem gondolkozok azon sem, hogy mennyivel jobb lenne egy új fotel/nagyobb tv/stb..

_Neville 2020.06.04. 13:52:05

@alalala: Hát a MÁV-ot meg a Volánt fizetik 86%-ban, de a BKV-t már jellemzően nem, és a kocsit is csak részben. Plusz rahedli idő elmegy az utazásra. Na most ehhez képest nekem megéri a deal, hogy ennyivel több a villanyszámla, és én veszem a kávét. :)

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.04. 14:16:28

@alalala: mert altalaban a munkahelyeden szoktal fozni?

alalala 2020.06.04. 15:22:02

@droid_: nem szoktam ott főzni. Enni viszont szoktam, ami a munkahelyen ingyen van, itthon viszont magamnak vagyok kénytelen fizetni. Földhöz ugyan nem b+sz, de ha forintosítjuk, akkor a home office nekem drágábbra jön ki, mint bejárni dolgozni.

alalala 2020.06.04. 15:30:23

@_Neville: ez mondjuk távolság függő. Nekem pont jó kikapcsolódás betekerni a munkába (~20 perc kényelmesen, parkos környezetben). Ha stressz és idő lenne munkába járni, akkor bármit megadnék, hogy ne kelljen. Viszont hogy így átállt a cég home office-ra, most gondolkozok rajta, hogy elköltözzek inkább jó messzire.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.04. 16:46:03

@alalala: hat nem tudom. ha ingyen etetnek, akkor gondolom a netto orabered tobbszorose egy ebedrendelesnek. igy a 40 perc bejarasra eso beredbol boven marad viz es aramkoltsegre, meg a nem is tudom, 50 forintbol otthon fozott kavera. persze ha a bejarasodat nem a netto orabereden szamolod, hanem a ceg altal biztositott ingyen testedzeskent, akkor nem jarsz jol.

midnightcoder2 2020.06.04. 17:00:50

@alalala: Nálunk max. a cafetériát lehetne kajálásra fordítani, de az nagyon nem azt jelenti, hogy a cég fizeti a kajádat, illetve hát ilyen alapon az én kajámat is a cég fizeti, csak munkabér formájában.

Az áramot amúgy is megtermeli a napelem, a kaja a melóhelyem környéken aranyáron van, annál az is olcsóbb ha rendelek - ahogy sokan tették is a karantén elõtt, csak a melóhelyi konyha annyira nem vonzó hely étkezési szempontból, akkor már inkább a kicsit drágább környékbeli kajáldák.

Rendelni igazából csak egy dolgot rendeltem amit e nélkül nem tettem volna: egy nyakmasszírozó készüléket, mert idehaza ritkábban állok fel a gép elõl meló közben mint a cégnél.

midnightcoder2 2020.06.04. 17:03:02

@alalala: Nálam úgy napi másfél óra tömegközlekedés, ezt annyira nem tekintem sportolási lehetõségnek, inkább olyan munkaidõnek, amit a kutya nem fizet ki, viszont része a munkával kapcsolatos napi teendõimnek.

alalala 2020.06.04. 17:39:03

@droid_: én csak arra reagáltam, hogy nekem személy szerint nem olcsóbb, mert a közlekedésért eddig sem kellett fizetnem, sokminden másért viszont újabban fizetnem kell. De ha a bérlet vagy benzin árát le kéne vonnom, akkor sem lenne olcsóbb itthonról dolgozni. Bár most, hogy újra a feleségem jár vásárolni, már kezd pozitív irányba billenni a mérleg :D

alalala 2020.06.04. 17:50:20

@midnightcoder2: nálam ugyan az van, csak nekem a hátam gémberedett el, ezért én egy masszázsfotelt vettem. Úgy látszik a home office ugyan azt hozza ki az emberekből :D

Mi év elején új irodaházba költöztünk, aminek saját étterme van és ha ott eszünk, akkor azt a cég fizeti (egy bizonyos értékhatárig). A fizetése senkines sem csökkent emiatt, tehát lehet mondani, hogy azt a kaját tényleg a cég fizeti és nem én. Viszont hogy mindenki home office-ban van, egész jól tud most spórolni a cég. :)

EzVan:) 2020.06.04. 19:38:36

+2 :) könnyedén be lehet szervezni egy félórás kef$lést, lecsippentve az időt valamelyik hosszabbra nyúlt telkóból.

GyMasa 2020.06.04. 20:45:34

Ez akkor igazán előnyös, ha a munkahelyeden amúgy sem kell magadat szétszakítani a munkában.
Akkor legalább a főnök nem nézi a monitorodat, hogy mit csinálsz a munkaidőd 80%-ában...
AZ előző munkahelyemen pont azért mondtam fel, mert volt kb. napi 1.5 órányi tennivalóm és a maradék 7.5 órát egy egylégterű irodában kellett index olvasással eltöltenem, annak ellenére, hogy 3,5 évig panaszkodtam a főnökömnek, hogy adjon már több munkát.
Ennél kevés lélekgyilkosabb körülményt tudok elképzelni :-(

vg123 2020.06.04. 20:55:16

Hány válás várható a sok összezártságból? Szülők egész nap otthon, gyerekekkel együtt bezárva.

halaloszto 2020.06.04. 21:12:09

@droid_: munkahelyek nagyrészén van menza, nem kell főzni.

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2020.06.04. 22:22:00

@halaloszto: ezert volt furcsa amikor azt irja, hogy " itthon fogyasztom az áramot, a vizet, a kávét, itthon főzök ", mintha egyebkent az irodaban fogyasztana "az áramot, a vizet, a kávét" es az irodaban fozne. mielott nagyon tovabbgondolnad, elarulom hogy en sem hittem azt hogy konkretan beviszi a nyers hust meg a krumplit, hanem azt hittem hogy ugyanugy fizet az ebedert.

manófalvi_manó 2020.06.05. 06:23:28

nekem gyerek betegseg, barmilyen maganeleti okbol, eddig is lehetett ho-zni, mar 12 eve is. allati nagy elony volt, nem is kerestem soha masik ceget. igaz sok minden mas is klappolt.

a hatekonyabb munkavegzes is megvan, nincs kaveszunettol-ebedszunetig- kaveszunezig-hazamenetel semmitteves

mergezo kornyezet, na azt istennek hala nem ismerem.

kipihentseg, meg ez is igaz, igy tavasszal. online joga, biciklizes. az allando fozes-mosogatas kombo munjuk nem pihenteto, de jobban lehez balanszolni.

dokumentaltsag. ez nem igaz de sztem nalunk helyi specialitas hogy a fonok azt se tudja mit csinalunk potosan, szoval egyeni munkaszervezes van

hazajonnek kulfoldrol? nem hiszem, sokkal komolyabb okbol mennek el, ezen nem segit a ho

kenyelmesebb ruha pipa

midnightcoder2 2020.06.05. 07:59:21

@vg123: Ez esetben szerintem a válás csak előre lesz hozva pár évvel.

midnightcoder2 2020.06.05. 08:03:18

@alalala: Nálunk is van az irodaház alatt étterem, meg a környezõ irodaházak alatt is. És mivel 20 perc alatt bejárható távon belül csak õk vannak, kb. éttermi áron adják a menzai színvonalú kajákat. A KV mondjuk a cégnél ingyenes, itt viszont olyan amit én szeretek.

alalala 2020.06.05. 08:22:56

@midnightcoder2: nálunk is ugyan ez. Az étterem is drága és a céges kávé is szar (vagy legalábbis itthon jobbat csinálok) :D

Josagos 2020.06.05. 08:50:58

@alalala: A közlekedés, nagyon átlagos számokkal 2x20 km autóval x30 Ft/km = napi 1200 Ft. A laptop 30 W, 8 óra alatt 240 Wh = 7 Ft, Víz kávéhoz és inni 5l - 5 Ft.
Itthoni kaja nekem egész napra 1300 Ft, bármilyen külső helyen egy ebéd ennyi.

Ugye nem közgazdász vagy?

midnightcoder2 2020.06.05. 09:59:00

@Josagos: Neki speciel az utazás ingyen van. Nekem is csak 10 ezer forint havonta (= BKV bérlet), de igazából ez annyira nem szempont, az már inkább, hogy a melóhelyre innen eljutni autóval idõben eléggé kiszámíthatatlan (de általában több mint a BKV, kivéve ha éjfélkor indulok útnak), másrészt ott parkolóhelyet találni 9 környékén gyakorlatilag a lottó ötös találatához hasonló eséllyel lehet. Ami inkább fájó, az a napi 1.5 óra utazás amit persze mint minden munkaadó, az enyém is a szabadidõ hasznos és kreatív eltöltésének tekint, pedig hát ha nincs homeoffice, akkor az odajutás pont ugyanúgy kell a munkavégzéshez, mint ahogy Pl. a pizzafutárnak is a háztól-házig közlekedés.

Josagos 2020.06.05. 10:12:37

@midnightcoder2: az utazási idő is pénz, nagyritkán dolgozom órabérben ügyfélnek, az nálam - hogy ne utazzak ha nem kell, mert se dolgozni, se utazni nem szeretek - otthontól otthonig ketyeg. Sokéve vagyok homeoffice-ban, és mindig meglepődök, ha napközben ki kell menni a városba, hogy ezt a dugós/parkolási gondos szart hogy bírják emberek minden nap elviselni. A kollégáink is imádnak nálunk dolgozni, heti-kétheti egy délelőtt megyünk be együtt az irodába csak.
Azt tapasztaltam, hogy 4 km-ig a gyalogos út sem sokkal rosszabb, mint bármilyen eszközzel járni.

Szerintem az utazási időd az nem munkaidő, ha irodai munkád van, akkor az ott töltött időd számít munkaidőnek, teljesen jogosan, hiszen a munkáltatód alapvetően a munkád eredményét veszi meg tőled, azt meg a buszon nem csinálod.

alalala 2020.06.05. 10:21:58

@Josagos: az talán mindegy is, mert a nullát a valamivel összehasonlítani még diploma nélkül is sikerülne :P
Lehet kicsit össze-vissza írtam, de valahol talán említettem, hogy bicajjal járok munkába, ezért a közlekedés nekem ingyen van, tehát nekem (NEKEM!) a home office nem olcsóbb, mint az irodai munka. Egyedül erre akartam reagálni az elején.

De forintosítani is lehetne, hogy melyik mennyire éri meg (nekem):

A kávé rendelésnél gondolkoztam el először, hogy kicsit vissza kéne venni, mert nagyon megugrott a fogyasztás home office alatt, mivel amúgy csak hétvégén szoktam inni. Itthon mostanában napi két cappuccinot iszok. Tej + kávé ára csak a munkanapokat számítva kb 7000 Ft havonta.

Nem 20km-re lakok, hanem biciklivel kényelmes 20 percre. Kocsival ez oda-vissza 8km mélygarázsban kavargással együtt. Ha ezt megspórolnám (kb 5000 Ft havonta) még akkor is többet költenék csak az itthoni kávézásra.

De ha azt kihozzuk egálra, még akkor is ott van költségnek minden fogyasztás (kaja, pia, áram, víz, wc papír:D), ami az irodában amúgy ingyen lenne, de itthon fizetnem kell érte.
Nyomorba nem taszít, de attól még - közgazdász szemmel nézve - nekem drágább itthonról dolgoznom, mint az irodából.

midnightcoder2 2020.06.05. 10:25:12

@Josagos: Nem számít munkaidõnek, ugyanakkor ha nincs HO akkor az odajutás pont úgy szükséges a munka elvégzéséhez, mint mondjuk a számítógép bekapcsolása. És ez pedig az én oldalamról nézve pont ugyanolyan munka, mint amikor a pizzafutár, vagy a küldönc utazik A pontból B pontba, csak neki ugye az a munkája hogy egész nap ezt tegye, nekem viszont csak az otthon és a melóhely közti távolságot kell így megtennem.

alalala 2020.06.05. 10:32:06

@Josagos: az idő is pénz, de nekem kell 20-30 perc, hogy átváltson az agyam. Volt, hogy gyalog 5 percre laktam a munkahelyemtől és utáltam, hogy mikor hazaérek, még akkor is a munkahelyen vannak a gondolataim. Az a 20 perc nyugodt bicajozás nekem pont jól esik. Amíg heti 1-2 napot voltam home office-ba, addig nem vettem észre, hogy hiányzik, de most hogy hónapok óta itthon vagyok már igen, ezért legalább munka után szoktam fordulni egy kört a környéken, hogy "kiszellőzzek".
De minden ember más. Van barátom, aki örül, hogy ki sem kell mozdulnia otthonról. Én meg nem ilyen vagyok. Persze lehet sokat rontott a dolgon az is, hogy amúgy minden zárva volt a korlátozások miatt és az mégjobban növelte az ember bezártságérzését.

Josagos 2020.06.05. 10:37:33

Tegyük fel azt az elméleti esetet, hogy pont 4 óra útra laksz a munkahelyedtől. Így reggel felkelsz, elindulsz, beérsz, iszol egy kávét és hazamész, a te koncepciód alapján :)

Kétféle állás van, az egyik, ahol az ottléted ideje fontos, mert pl. egy gépet üzemeltetsz, aminek a tartozéka vagy, vagy ott kell állnod a recepcióspultnál, hogy mindig legyen ott valaki. Ezesetben az ottléted ideje érdekes, és nekem munkáltatóként totálisan érdektelen, honnan jössz, mennyi időt utazol, de ha messze laknál, akkor a te koncepciód alapján versenyhátrányban lennél egy közel lakó emberrel szemben.

A másik, ahol az eredményed az érdekes, itt igazából irreleváns a munkára fordított időd. Amikor szoftvert árultam, volt, hogy egyik nap reggel 7-kor indultam és este 8-ra értem haza egy 600 km-es útról, másnap meg egész nap otthonról neteztem. Ilyen esetekben arra ügyelek, hogy a kolléga annyi munkát kapjon, ami 6-7 óra napi átlagos terhelést ad neki.

biododírium 2020.06.05. 11:06:34

A HO sok előnye mellett van pár hátránya is:
- Sokkal körülményesebb szakmai oktatásokat tartani kollegáknak, hiszen sokkal eyszerűbb beülni egy fizikailag létező tárgyalóba és kivetített (vagy külső nagy kijelzőre kitett) anyagon végigmenni, mert a személyes interakciók messze haékonyabbak, mint a netes meetingek, főleg, ha kettőnél több fő vesz részt rajta.
- A folyamatos HO nagyobb rezsiköltséget is eredményez (villany, gáz, víz), hiszen 0-24ben otthon vagyunk. (ez persze tud kompenzálódni többszörösen az utazási költségek esése miatt, bár van, ahol a cég a teljes utazási költséget állja (pl BKK bérlet Budapesten), ott nincs kompenzációs értéke.)
- Több kollegámnak (köztük nekem is) hiányzik a benti légkör. Konkrét előnynek érezzük, ha más kollegákat személyesen is elérhetünk, nem kell e-mail-re, telefonvisszahívásra, chat válaszra várni és a szüneteinket együtt tudjuk tölteni.
- Sokszor "nyugodtabb" a munkahelyi környezet: nem zavar a gyerek/kutya, nem fúr a szomszéd, stb.

Részemről a heti 1-2 nap HO az optimális, akkor napközbeni elintézendő dolgok is megoldhatóak szabi nélkül, de a folyamatos HO nem hatékony.

Josagos 2020.06.05. 11:21:59

@alalala: Én cégvezetek, ami azt jelenti, hogy nincs igazán különválasztva a munka/magánélet - ámbár az egyensúly a kettő között megvan, de a kollégák és én is intézünk magánidőben cégügyeket és fordítva is, ahogy az emberi természet ezt diktálja, csak élek, és az életem 5-15%-a munka. 20-60 óra hetente.
Így nem akarok a kettő között kapcsolgatni, meg átállni.

Kicknick 2020.06.05. 11:35:52

Szem alalala meg a hasonlók menjenek csak be az ingyen kávé miat én meg madok itthon oszt nézem hogyan nől a fű kertben meg grillezek egyet ebédre
aztán négykor szisszen a sör amíg ő teker a városban

Kicknick 2020.06.05. 11:37:48

@biododírium: aha , mert neked az a munka hogy prezi meg tárgyaló. Aki dolgozik annak nem kell projektor, annak kell egy gép meg egy telefon oszt csinálja amit kell

midnightcoder2 2020.06.05. 11:44:33

@biododírium: "mert a személyes interakciók messze haékonyabbak, mint a netes meetingek, főleg, ha kettőnél több fő vesz részt rajta"
Szerintem pont fordítva van. Egy-két fõs megbeszélésnél még van személyes interakció, ha 20 fõ ül elõtted, akkor ott akár úritökök is lehetnének a résztvevõk helyén. Lenyomod az elõadást, aztán ha valakinek kérdése van, akkor feel free to ask, és ennyi.

"A folyamatos HO nagyobb rezsiköltséget is eredményez (villany, gáz, víz), hiszen 0-24ben otthon vagyunk."
Mert télen nem fûtöd napközben a lakásod ? Mondjuk, a légkondi valóban költség - már akinek persze. A másik oldalon a cégnek az iroda bérlése, fenntartása, fûtése és légkondicionálása szintén költség.

"bár van, ahol a cég a teljes utazási költséget állja (pl BKK bérlet Budapesten)"
Na, ilyen helyen még nem voltam. De ahol van, ott biztos lehetsz benne, hogy pont 10 ezer forinttal kevesebb a fizu mint lehetne. Mert hogy a cég nem jótékonysági intézmény, neki van a feladat ellátására egy bérköltsége, és ott kb. mindegy hogy ezt mint bruttó bért, vagy mint BKV bérletet fizeti ki (illetve, persze adózás szempontjából lehet hogy nem).

"Több kollegámnak (köztük nekem is) hiányzik a benti légkör."
Egyik kollégám sem annyira nagy látvány, hogy azért megérje napi másfél órát utazni, hogy naponta 20-25 percet lássam õket. És szerintem ez rám is igaz.

"Konkrét előnynek érezzük, ha más kollegákat személyesen is elérhetünk, nem kell e-mail-re, telefonvisszahívásra, chat válaszra várni és a szüneteinket együtt tudjuk tölteni."
Az a kolléga, aki épp a munkájába van elmerülve, nem biztos hogy annyira boldog, hogy te akkor éred el, amikor csak akarod. Ez amúgy sem feltétlenül igaz, mert akiket azonnal el kell érni, azok általában egy másfél órás meeting közepén vannak ilyenkor.

"Sokszor "nyugodtabb" a munkahelyi környezet: nem zavar a gyerek/kutya, nem fúr a szomszéd, stb"
Egy valamire való irodaházat folyamatosan átépítenek. Az openoffice pedig eleve kizárja a nyugodt munkahelyi környezetet, márpedig a legtöbb helyen ez van. A gyerek pedig általában óvodában/iskolában van, aki pedig önként kutyát tart a lakásába, az vessen magára.

Alick 2020.06.05. 12:17:06

@midnightcoder2: Erről van szó... ha oktatás, akkor adják oda a tananyagot, majd ha tiszta fejjel átrágtam magam rajta (ezt az otthon nyugalmában hatékonyabban lehet), utána kérdezek.

"Az a kolléga, aki épp a munkájába van elmerülve, nem biztos hogy annyira boldog, hogy te akkor éred el, amikor csak akarod. Ez amúgy sem feltétlenül igaz, mert akiket azonnal el kell érni, azok általában egy másfél órás meeting közepén vannak ilyenkor."

Touché! :)

kéki béla 2020.06.05. 12:20:25

Ezek jelentős része bullshit...
Csak egy kiragadott példa: koncentráltabban tudunk dolgozni vs. gyerekfelügyelet. Vagy gyerek helyett néhány félhülye szomszéd, akik heti négy nap fúrnak, kopácsolnak vagy épp "zenét" hallgatnak...

Arra nagyon jó az állandó home office, hogy egy idő után totálisan bezárkózzon mindenki és csak a neten tartson kapcsolatot mindenkivel...

midnightcoder2 2020.06.05. 13:04:46

@kéki béla: "Vagy gyerek helyett néhány félhülye szomszéd, akik heti négy nap fúrnak, kopácsolnak vagy épp "zenét" hallgatnak..."

Mert az irodában nincs kb. állandó felújítás ahogy jön-megy valamelyik cég, vagy épp átalakítanak ezt-azt... Plusz, a legtöbb helyen openoffice van, ami azt jelenti, hogy folyamatosan megy körülötted a nyüzsi, az egyik kolléga épp egy indiait idomít a világ túloldalán, a másik oldalon az egyik kolléga magyarázza a másiknak a nyerő stratégiát a kedvenc online játékukban, közben el-elmegy melletted pár ember akik szintén beszélgetnek egymással, és a körülötted lévõkkel. Tényleg, semmi nem segíti jobban a koncentrálást mint ez...

"Arra nagyon jó az állandó home office, hogy egy idő után totálisan bezárkózzon mindenki és csak a neten tartson kapcsolatot mindenkivel..."
Ami a lehető legideálisabb állapot. Rohadtul utálok IRL kapcsolatban lenni a szűk családon és pár baráton kívül kb. mindenkivel.

kéki béla 2020.06.05. 13:13:15

@midnightcoder2: szociopatánk heti megemlékezését olvashattuk. :D

alalala 2020.06.05. 13:14:16

@midnightcoder2: "Ami a lehető legideálisabb állapot. Rohadtul utálok IRL kapcsolatban lenni a szűk családon és pár baráton kívül kb. mindenkivel."

Ezért is mondom, hogy mindenki más. Az irodai ellenérvekkel teljesen egyetértek, minél többet vagyok az irodában, annál jobban utálom, már csak az említett zavaró tényezők miatt is, viszont az emberekkel való kapcsolat azért hiányzik. Sokszor jól esne most az a 4 órakkor szisszenő sör a munkatársakkal (akiket amúgy kedvelek).

Alick 2020.06.05. 14:07:15

@kéki béla: Csak antiszociális, mert ha szociopata lenne, akkor felgyújtaná a munkahelyi irodát/főnököt/munkatársakat. :)
Másrészt van, aki egyszerűen csak nem a mun kahelyi környezetben építi a szociális kapcsolatait.

Még régebben próbáltak belevonni munkahelyi időkitöltő traccspartiba a különféle tévéműsorokkal kapcsolatban... ezt három szavas válasszal megoldottam ("nem nézek tévét"). :)

pamutpamlag 2020.06.05. 14:42:42

@Josagos:
Autó költsége 30 Ft/km?
Ugye te sem közgazdász vagy? ;)

midnightcoder2 2020.06.05. 14:58:30

@kéki béla: Nem szociopata, csak introvertált. Számomra az IRL kommunikáció napi szinten a kollégákkal nem annyira kellemes, inkább zavaró.

midnightcoder2 2020.06.05. 15:02:27

@kéki béla: A másik dolog, hogy a meló jellegénél fogva, a kollégáimmal való szociális interakció úgy 25 perc, és ebből úgy 20 az ebédidő. Mert azon túl ki-ki ül a monitora előtt, és dolgozik. Ezért tényleg érdemes napi másfél órát utazni ?

Josagos 2020.06.05. 15:25:16

Az autónak van két, elválasztható költsége. Az állandókkal nem érdemes számolni, mert az akkor is fizetem, ha meg sem mozdul. (adó, értékcsökkenés, biztosítás, garázs) Azzal érdemes számolni, ami arányos a megtett úttal. Szerviz, üzemanyag. A szervizre nem villanyautónál 5-10 Ft-ot lehet számolni, üzemanyagra 20-25-öt, ha rövidebb távon járunk vele.
Elég pontosan tudom modellezni egy jármű költségeit.

Estevez atya 2020.06.05. 16:27:33

nyilvánvalónak tűnik, hogy nem homeoffiszozott a cikk írója igazán.

midnightcoder2 2020.06.05. 17:01:22

@kéki béla: Már akinek. Engem soha nem a vonzó személyiségem miatt tettek rá egy-egy projektre. De nyilván vannak olyanok egy-egy cégnél, akik a személyiségükkel pótolják a szakmai teljesítményüket, nekik bizonyára nagy veszteség ez. Én viszont soha nem voltam az a kimondott kapcsolatot építgető / ápolgató fajta. Mondjuk, ha az lettem volna akkor előbbre tartanék, de senki nem bújhat ki a bőréből.

midnightcoder2 2020.06.05. 17:04:48

@Estevez atya: Vagy nem tíz gyerekkel, öt kutyával és nyolc macskával egy 32 négyzetméteres panelben tette ezt... Amúgy a homeoffice és a karantén alapvetően nagy kettő. Egyrészt, normál körülmények között ki tudsz menni sétálni - ezt, ha nincs saját kerted akkor nehezen tudod megtenni. Másrészt, ha vannak gyerekek azok szintén a nyakadban vannak, ami normál homeoffice esetén nincs így.

Exike 2020.06.05. 17:15:23

az h kényszerből otthon az egész család és adnak egy gépet, amin a legégetőbb munkahelyi feladataidat el tudod otthon is látni, az még szerintem nem home office.
amúgy a cikknek igaza van, egy normálisan megszervezett home office-nak számtalan előnye lehetne, amit a munkaadók sajnos képtelenek elismerni, és amint lefújja a kormány a veszélyhelyzetet, már rendelnek is mindenkit vissza az irodába.

midnightcoder2 2020.06.05. 19:28:59

@Exike: Nem biztos. Az értelmesebb cégek valószínűleg rájönnek, hogy így egy elég jelentős költségtől szabadulnak meg. Ráadásul a komolyabb cégeknél elég fontos a goodwill, főleg a környezetvédelem terén, amiben vastagon benne van a dolgozók közlekedése is, márpedig annál nemigen van környezetbarátabb közlekedési mód annál, mint ha nem mész sehová. Azok a cégek pedig, amiket dinoszauruszok vezetnek, előbb-utóbb kihullanak a piacról.

alalala 2020.06.05. 20:05:31

@midnightcoder2: "dinoszauruszok vezetnek"

Ez érdekes mód nálunk is így volt. Pénzügyi területen dolgozok, a vezetők és az ügyfelek is a régi iskolából jöttek, hagyománytisztelő bankárok meg befektetők. Nemrég még a managerek kiváltsága volt a laptop meg a céges telefon (szakálluk még nekik sem lehetett, de pár éve már ez is lazult. Felvilágosulás, na.. :D), alatta nem járt senkinek, mivel azt ki kellett érdemelni :D Persze a "való életben" mindenki nevetett ezen, mert még a kisiskolások és a nyugdíjas mamák is azzal játszanak otthon. Ma már nem pénz és főleg nem kiváltság egy laptop, ezért bárki aki jött a céghez interjúra csak nézett ki a fejéből, mikor meglátta az asztali gépet az interjúztató teremben. :D
De jó sok idővel eljutottunk oda, hogy heti 1 (max 2) napot már lehetett bizonyos embereknek home office-ban dolgozni. A ranglétrán felülről indulva persze. Aztán jött a karantén és egyik napról a másikra felszereltek mindenkit laptoppal és még a recepciós is tudott otthonról dolgozni és megváltozott teljesen a felfogás, mert látják, hogy home office-ban is dolgoznak az emberek. Mostmár azon tanakodnak, hogy a hétköznapokat is eltörlik és mindenki akkor dolgozik, amikor akar. De ehhez már lehet, hogy a második hullámnak kell jönnie :)

blasiusii 2020.06.05. 21:49:02

@midnightcoder2: Istenem, de igaz! Én spec. kb. félúton vagyok intro/extroverzióban, de bent az irodában kapartam a falat egy-két NULLA munkatárstól, akik egész nap magukat dicsérték miközben/vagy nyaltak a főnöknek. Közben semmit tettek le az asztalra, de legalább idegesítő volt az önillegetésük. Itthon legalább nem hallom őket.

Exike 2020.06.05. 21:59:54

@alalala: hát én valószínűleg dinoszauruszok között dolgozom (közszféra), mert annak ellenére h elektronikus ügyintézés van, és mindent lehet a számítógép mellől intézni, abszolút nem preferálják a home office-t.

becsületükre legyen mondva, március közepén villámgyors volt az átállás, de most júniusra már meg is szüntették ezt a lehetőséget, és mindenkit visszarendeltek az irodába.

igazi hős 2020.06.05. 22:18:38

@alalala: "Az irodában ezzel szemben az áram és az egyéb rezsi nem engem terhel" Nyugi, azt is (meg az iroda összes többi költségét) te fizeted, csak közvetve.

midnightcoder2 2020.06.05. 22:31:26

@Exike: A közszférában nem dinoszauruszok vannak vezetői pozícióban, hanem előgerinchúrosok. Azért is működik úgy, ahogy.

igazi hős 2020.06.05. 22:31:35

@midnightcoder2: "Egyik kollégám sem annyira nagy látvány, hogy azért megérje napi másfél órát utazni, hogy naponta 20-25 percet lássam õket." Embere válogatja. Egyik kollégám du. 4-re jár be (kb. 1 óra BKV az út), a többség hazamegy 5-kor, ez az 1 óra "közösségi lét" pont elég neki.

alalala 2020.06.08. 09:40:12

@igazi hős: Elképzelhető. De most, hogy itthonról dolgozok nem lett több a fizetésem, csak a kiadásom, ergo nekem anyagilag nem éri meg jobban a home office ¯\_(ツ)_/¯
süti beállítások módosítása